יום חמישי, 17 באפריל 2014

המהפכה התעשייתית






עבודת ידיים - נול ידני
כיצד נגדיר מהי המהפכה התעשייתית? אם כן מדובר במעבר מעבודת ידיים  (באופן מסורתי) לשיטת ייצור חדישה באמצעות מכונות . ברור הוא שלהבדיל ממהפכות אחרות עליהן דיברנו. המהפכה התעשייתית לא התרחשה בין לילה, אלא מדובר בתהליך ארוך ואיטי שהשפיע באופן גורף על איכות החיים של האנשים ועל תוחלת החיים. למעשה המהפכה התעשייתית שינתה את פני הכלכלה (תרבות הצריכה), והחברה (תרבות הפנאי ורמת חיים) בזכות טכנולוגיה משופרת . או נכון יותר יהיה להגדיר מיכון : כלומר, שימוש במכונות לשם ייצור תעשייתי.
ניתן לומר שלפני כן רוב האוכלוסייה גרה בכפרים ועסקה בחקלאות ועבודה כפיים כמו סנדלרים, נגרים, וכדומה.
כל תהליך הייצור הוא איטי יותר, הכמות קטנה יותר, האיכות לא בהכרח טובה (פעם המוצר יוצא כך ופעם אחרת- אין אחידות).
עם הופעת המכונות הראשונות ושכלולן היה ברור שניתן לייצר יותר, בזמן קצר יותר, באיכות גבוהה יותר- זה כמובן מוזיל את המחיר ומאפשר לפתוח שווקים חדשים.


ג'יני הטווה - מכונת טווייה  לחוטי כותנה
היכולה לייצר בו זמנית מספר רב של חוטים





אחד הביטויים העיקריים היו כאמור, בתחום הטקסטיל - ייצור הבדים 
הודות להמצאת מכונות הטווייה. אך הטכנולוגיה ופיתוחה באו לידי ביטוי במגוון תחומים .
מפעל טקסטיל - תעשייתי 














אחת ההמצאות האדירות הייתה " מנוע הקיטור שהמציא ג'יימס ואט
בשנת 1774. עד אז השתמשו אנשים באנרגיה  "ירוקה" - כמו רוח, מים, או בע"ח להשגת תנועה


תחנת קמח באמצעות מים


אניות מפרש תלויות ברוח


 השינוי המשמעותי החל כאשר ג'יימס ואט הבין כי ניתן ליצור אנרגיה באמצעות משאבי טבע כמו פחם  המחממים את המים. כך המציא את מנוע הקיטור. בשימוש במנוע קיטור ניתן להפעיל את המכונה יום ולילה מבלי להיות תלוי ברוחות, בזרימת המים וכדומה. זה מבטיח תפוקה מהירה . 
ג'יימס וואט 

ממציא הקיטור ג'יימס ואט  1774
רכבת קיטור 
   
מכאן הדרך לפיתוח רכבת הקיטור הייתה קצרה 
המצאת רכבת הקיטור אפשרה להוביל משאות עצומים במהירות . תוך שנים ספורות רושתה כל אירופה במסילות ברזל לאורכה ולרוחבה. המסחר הלך וגבר, בנייה של גשרים ופיתוח הערים, הדרכים נעשו "קצרות" יותר, ההגעה ממקום למקום מהירה יותר - כל אלו השפיעו רבות על החברה באירופה. 
גם מפעלים רבים בחלו משתמשים בקיטור ובתי החרושת צצו "כפטריות אחר הגשם".  אזורי תעשייה רבו והביקוש לידיים עובדות רק הלך וגבר. 
על מנת שהקיטור יפעל במלוא כוחו יש צורך בפחם וכך הפכו מכרות הפחם להכרח . החל ביקוש עצום לכורי פחם. 


עבודה במכרות הפחם 

עבודת ילדים במכרות הפחם
עבודה במכרות היא עבודה קשה ותובענית. תנאי העבודה קשים מנשוא. כורי הפחם חוצבים במכרה מבוקר עד לילה, דחוסים עמוק מתחת לאדמה, ללא אוויר נקי, ללא אור שמש, יום אחרי יום. מעמיסים את הפחם על עגלות עץ וסוחבים אותן מעלה כשהם קשורים לעגלה שלא תתהפך. את כריית הפחם הרבו לעשות דווקא ילדים משום שהיו קטנים פיזית, זריזים, ולא יכלו להתנגד. מעבידיהם ניצלו אותם, והכו אותם אם סירבו לבצע את העבודה. תמורת שכר זעום. 

מנקה ארובות - אנגליה 1898




ראינו אם כן שלצד הפיתוח האדיר ושיפור אורח החיים באמצעות הפיתוח טכנולוגי היו מי ששילמו מחיר כבד. ראשית היו אלה אותם פועלים ובייחוד ילדים צעירים שנאלצו לעבוד בפרך שעות ארוכות - תמורת תגמול זעום. 
בעיה נוספת שרק בדיעבד ניתן היה לזהות את חומרתה הייתה בעיית זיהום האוויר. כאמור הצורך במפעלים הלך וגדל לפיכך עזבו רבים את הכפר ופנו לערים על מנת להשיג עבודה. הודות לכך גדלו הערים ואזורי תעשייה הלכו והתרבו. רבים מהאותם פועלים שהו רוב זמנם במפעלים ואף התגוררו סמוך לאזורי התעשייה. הפיח וזיהום האוויר בערים היה עצום, בלתי נסבל וכמובן מסוכן. רבים חלו במחלות נשימה - דוגמת קצרת (אסתמה) ומחלות ריאה.  









למרות הקשיים, והלחצים, הניצול והתנאים הקשים. את הגלגל לא ניתן להשיב לאחור ... הטכנולוגיה יכולה רק לשעוט קדימה. או כפי שמגדירים את התקופה הזו: "הצורך הוא אבי ההמצאה" משמע. המצאה לא נולדת סתם, יש בה צורך, אנשים מבקשים לשפר את חייהם, להפוך אותם לטובים יותר ובייחוד נוחים יותר. כל המצאה שהגה מישהו החל מרעיון מופרך, מטורף, לא הגיוני ... ככה מתפתחת טכנולוגיה, כך מתפתחת האנושות.  
הנרי פורד ממציא את הרכב : מודל T
בשיטת "הסרט הנע" 

אחת המכוניות הראשונות 


המצאתו של הנרי פורד  האמריקני 
הביאה לכך שמהר מאד החלה תעשיית הרכב לפרוח, זה שינה לחלוטין את עולמנו. נסללו כבישים, פתאום ניתן לגור במרחק מה ממרכז העיר כי יש תחבורה שמאפשרת הגעה פשוטה ממקום למקום. 



בשלב מאוחר יותר הומצא המטרו - הרכבת התחתית בפריז אמצעי תחבורה מהיר , זמין ונוח המאפשר תוך דקות להגיע לקצה השני של העיר. 
המצאת הטלגרף ע"י סמואל מורס : על שמו כתב הצופן  "מורס" 

אחד מפלאי הטכנולוגיה - הטלגרף . סייע לתקשר בין אנשים 
ולהעביר הודעות כתובות למרחקים, במהירות באמצעות צופן מיוחד. (אפשר להגיד שזהו "הפקס הראשון ...") 
ניסיון ראשון - שיחת הטלפון הראשונה
 בין ניו יורק לשיקגו 1892
משם הדרך להמצאת הטלפון ע"י אלכסנדר גרהם בל בשנת 1876 כבר הייתה קצרה. 


תומס אלווה אדיסון 1882
שנים ספורות אח"כ תומס אלווה אדיסון ממציא את החשמל - עוד המצאה שתשנה את חיינו, תאריך את יומנו, תאפשר לנו איכות חיים אחרת ממה שידעה ההיסטוריה עד אז... 



אלה כאמור היו פורצי הדרך החלוצים שהלכו עם רעיונותיהם עד הסוף ושינו את חיינו 
בעקבותיהם הלכו  וממשיכים ללכת רבים וטובים אחרים וגם אם לפעמים נדמה שהמצאה מקדימה את זמנה יש לזכור
"הצורך הוא אבי ההמצאה" - דברים נפלאים, יצירתיים ומיוחדים נולדים במוחותיהם של טובי הממציאים וכבר הוכח שאפילו השמיים אינם הגבול כי אין סוף ליצירתיות.  















































































עבודת ילדים 





אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה