יום חמישי, 17 באפריל 2014


 נפוליון בונאפרט

רקע:
נולד בשנת 1769 באי קורסיקה (שהיה בשלטונה של צרפת)
בנערותו למד באקדמיה הצבאית ומאוחר יותר החל בקריירה צבאית.
היה כבן 20 כשפרצה המהפכה הצרפתית וכחייל בצבא אף לקח בה חלק במלחמות החוץ נגד ספרד ואנגליה.

בונפארט היה קצין מעולה  ואסטרטג צבאי מחונן ו כבר בגיל 30 בלבד לדרגת גנרל  (הדרגה הבכירה ביותר בצבא הצרפתי).







חשוב לזכור כי התקופה בה אנו דנים מיד לאחר המהפכה הצרפתית : הצרפתים מבינים על בשרם ש"חופש , שוויון ואחווה" די קשה להשיג, והאנרכיה ( אי סדר בשלטון)  הופכת את חיי היום יום בצרפת לבלתי נסבלים.

ב-9 בנובמבר 1799 ביצע נפוליון הפיכה צבאית ועלה לשלטון. (דבר  המנוגד לחלוטין לערכי המהפכה שליט יחיד הוא לא ממש דמוקרטי)


לא עבר זמן רב ובמשאל עם שערך בצרפת זכה לאהדה ציבורית רחבה כתוצאה מכך ראה עצמו נפוליון כנבחר העם ולכן קבע כי מעתה  (1802)
ישמש כקונסול (מנהיג) לכל חייו והוא זכה בתואר - קיסר הצרפתים.

תמונה זו של צייר בשם  ז'ק לואי דוד משנת 1807 מתארת את הכתרתו של נפוליון לקיסר. מספרים כי דרש מאפיפיור (1804) להגיע לכנסיית הנוטרדאם בפריז ולהכתירו שם לקיסר אלא שבעוד האפיפיור מבצע את טקס ההכתרה, איבד נפוליון את סבלנותו, אחז בכתר ולמעשה הכתיר עצמו למלך. בתמונה נראה נפוליון מכתיר את אשתו ג'וזפין. 


כנסיית הנוטרדם בפריס 

על מנת להוכיח לצרפתים שכוונותיו רציניות וברצונו ליצור סדר בצרפת עשה מספר מהלכים מדיניים  :

הצעדים הפוליטיים  שעשה בתוככי צרפת  (מדיניות הפנים):
1. נפוליון חותם על הסכמי שלום עם מדינות שונות שבעבר נלחם מולן. מדוע פעל כך? נפוליון האמין כי הסדר שלום עם המדינות השכנות יבטיחו לו שקט וכך יוכל לבסס את מדיניות הפנים שלו ולטפל בעניינים כלכליים ולחזק את שלטונו מבלי שיהיה טרוד במלחמות (מה גם שידוע כי מלחמות זה עסק יקר וההוצאות בזמן מלחמה גבוהות) אם כן במקום מיסים לכיסוי הוצאות המלחמה, הסדרי שלום מאפשרים ניהול שקט ושיפור הכלכלה בצרפת .

2. נפוליון הגיע להסדר עם האפיפיור (הדמות הדתית הבכירה ביותר בעולם הנוצרי) כי אנשי הכנסייה בצרפת ישבעו אמונים למדינה (מה שאומר שהכנסייה כבר לא מעל לעם  ואנשיה לא זוכים לזכויות יתר כפי שהיה לפני המהפכה הצרפתית) ,משכורתם של אנשי הדת תינתן להם ע"י המדינה כמו כן הסכימו אנשי הכמורה להכיר בחופש האמונה הדתית - כלומר "איש באמונתו יחיה" מבלי לכפות את הדת על אזרחי צרפת (אחד מהישגי המהפכה הצרפתית). הישג נוסף של נפוליון היה שכל רכוש הכנסייה בצרפת יועבר לרשות המדינה. כידוע לכנסייה היו נכסים רבים וזה העשיר כמובן את קופת המדינה.  ניתן אם כן לראות כי נפוליון היה בעל השפעה עצומה על אזרחי צרפת בכלל ועל הכנסייה בפרט. מנהיגותו השפיעה רבות ואיפשרה לו לקדם מהלכים, גם אם לא היו ברוח המהפכה הצרפתית.
שווה ציטוט :   "עמים עוברים מן העולם, כתרי מלכות מתמוטטים, הכנסייה נשארת לתמיד."

3. נפוליון העניק חנינה לכל מי שנחשב למתנגד המהפכה הצרפתית ואף מעניק להם משרות ותפקידים בשלטון. גם מהלך זה של נפוליון מצביע על כך שהוא לא המשיך את צעדיו בהתאם לערכי המהפכה הצרפתית וכפה את דעתו מעצם היותו השליט. יש לזכור כי מתנגדי המהפכה היו למעשה אצילים (בני המעמד השני הגבוה בצרפת), נפוליון הבין כי "יד לוחצת יד" הענקת חנינה לאצילים- בעלי הממון תבטיח מצידם לא להיאבק בנפוליון וליצור חזית אחת אחידה.

נפוליון לא הסתפק רק בזה ופעל לקידום צרפת:
1. הוא הקים מערכת חינוך ציבורית : כלומר זו הפעם הראשונה שכל ילדי צרפת זוכים לחינוך ולא רק ילדי האצילים העשירים והמפונקים. זה מעניק הזדמנות שווה לכולם לרכוש השכלה ולשפר את מעמדם.

2. נפוליון מארגן את מערכות המינהל וקביעת מיסים והמשפט . הוא קבע לכל פקידי השלטון דרגות וכך כל פקיד יכול היה להתקדם בעבודתו ע"פ הדרגות שקיבל( אפשר קידום מקצועי)

3. מקים מערכת צנזורה: מערכת של פיקוח על כל מה שפורסם בעיתונים , בספרים ומאמרים ובהצגות. (בניגוד לערכי המהפכה שכן צנזורה פוגעת קשה בחופש הביטוי והדעה). כמו כן הוא מקים מערכת של בטחון פנים - שתפקידה לאתר מתנגדי משטר (גם מהלך זה הוא פגיעה בדמוקרטיה ובערכי המהפכה כי היא אינה מאפשרת להביע את דעתך באופן חופשי.  שווה ציטוט: 
  • "יש לחשוש מארבעה עיתונים עוינים יותר מאלף רימונים."

4. יחד עם זאת נקט נפוליון מספר צעדים ברוח המהפכה הצרפתית: הוא קבע חוקים לפיהם - כולם שווים בפני החוק (עקרון דמוקרטי חשוב). כמו כן מימוש זכויות כפי שנוסחו בהצהרת זכויות האדם והאזרח לפיה: כל בני האדם נולדו בני חורין ושווי זכויות ולפיכך יש לשמור על חופש הדת, חופש , הקניין וחופש המחשבה .

נפוליון רצה להוכיח לעם כי למרות היותו מנהיג יחיד שלמשך כל חייו, הוא באמת רצה להנהיג מדיניות המאמינה בעקרונות המהפכה ופועלת לפיה , תוך כדי שיפור המצב הכלכלי ושמירה על החברה הצרפתית. לכן השקיע בקוד נפוליון - אותה מערכת חוקים וכללים המגינים על רעיונות המהפכה.

 הצעדים הצבאיים:

שווה ציטוט: "לעולם אל תפריע לאויב שלך כשהוא עושה טעות."

1. נפוליון הוא איש צבא מעולה, אסטרטג אדיר, מפקד נערץ. בראשית דרכו ניצח שוב ושוב, כבש מדינות רבות והפך את צרפת לקיסרות ברוב שלטחה של אירופה. חייליו של נפוליון העריצו את מנהיגותו והלכו אחריו "באש ובמים"
שווה ציטוט: "חיילים מחפשים בכל דבר גדולה! תפקידי הוא לתת דוגמה."

שער הניצחון בפריס 
2. לאותם שטחי כיבוש להם קרא "מדינות חסות", הציב את קרובי משפחתו על מנת שינהלו אותם, ייגבו מיסים עבור צרפת, ויגייסו חיילים לצבא הצרפתי. בתמורה קיבלו "מדינות החסות" אזרחות צרפתית לפיה קוד נפוליון והחוקים שקבע התנהלו גם בשטחן.

שווה ציטוט : "הלוואי שהייתי דודן שלי..." ~ (על הפרוטקציות הרבות בשִלטונו.)

ניתן אם כן לומר כי כוחה הכלכלי והצבאי בתקופת שלטונו של נפוליון היה עצום. מדינות החסות ראו בנפוליון גואל ומשחרר התרבות הצרפתית התפשטה ברחבי האימפריה.  כאמור העם בטח בנפוליון וחש ביטחון באופן הניהול שלו.



שאלות חזרה:
1.      הציגו שני צעדים צבאיים שערך נפוליאון והסבירו כיצד הם מחזקים את שלטונו?
2.      הסבירו כיצד הצעדים הפוליטיים שנקט נפוליאון חזקו את שלטונו בצרפת?
3.      הסבירו כיצד שני צעדים פוליטיים שערך נפוליאון סייעו לביסוס שלטונו?
4.      הציגו צעד אחד מכל תחום והסבירו כיצד הוא תרם לביסוס שלטונו של נפוליאון.



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה